Selektivní prevence
Co je selektivní prevence?
Selektivní prevence obecně je přímá a na konkrétní téma zaměřená činnost ve třídním kolektivu, která má zmírnit či zastavit projevy rizikového chování.
Jak poznáme, že již není možná běžná primární prevence, ale je třeba zvolit selektivní prevenci? Odpověď je zdánlivě jednoduchá: Ve třídě jsou ve zvýšené míře přítomny rizikové faktory, které mohou ovlivnit bezpečné prostředí pro žáky. Tedy jsou zde určité náznaky toho, že žáci ve třídě jsou určitým způsobem ohroženi a je třeba konkrétní intervence.
Z dlouholeté praxe víme, že nejčastěji školy poptávají pomoc s narušenými vztahy ve třídě, případně pomoc v oblasti závislostních chování. Proto i my se zaměřujeme především na tyto témata:
1) VZTAHY VE TŘÍDĚ
Určeno kolektivům, kde jsou dlouhodobě problémy mezi žáky, kolektiv není schopen spolupracovat, vzájemná důvěra je minimální, žáci se nerespektují, případně nerespektují třídního učitele, nastavená pravidla třídy nefungují apod.
2) OBLAST ZÁVISLOSTNÍHO CHOVÁNÍ
– Toto téma je třeba zvolit v těch kolektivech, ve kterých pozorujeme vzrůstající trend v oblibě ať užívání, či propagování látek způsobujících závislost, případně v podceňování jejich rizikovosti.
– Stejně tak se tento program může zvolit v případě, že ve třídě je mnoho jedinců, kteří vykazují příznaky závislostního chování na elektronických zařízeních či internetu( mobilní telefon, sociální sítě, počítače, počítačové hry apod.)
3) JINÉ
V případě, že je u vás ve škole třeba intervenční program na jiné téma, neváhejte nás kontaktovat, domluva je možná.
Jak selektivní prevence probíhá? (Dále jen SPP)
- Před prvním setkáním je třeba, aby třídní učitel vyplnil informační dotazník, kde co nejlépe popíše situaci ve třídě a proč poptává selektivní prevenci, neboli určí konkrétní zakázku. Dále je se školou podepsána smlouva s vyplněnou objednávkou, která určuje práva a povinnosti obou stran. Zároveň definuje odpovědnou osobu, která se bude ze strany školského zařízení starat o hladký průběh SPP (zajištění učeben, informování rodičů, realizace doporučení stanovených lektory).
- Následně bude probíhat první setkání, tzv. mapovací lekce, která je startovním můstkem pro další práci se třídou. Žáci musí být o této lekci informováni předem společně s jejich rodiči, jejichž spolupráce a součinnost je velmi žádoucí. Podmínkou pro realizaci programů je účast minimálně 75% žáků a TU. V mapovací lekci si lektoři vytvoří celkový obraz o třídě, pomocí psychosociálních her a sociologických metod, které jim napomohou nastavit konkrétní plán programu se třídou.
- Další setkání probíhají pravidelně po dohodě s třídním učitelem a metodikem prevence. Minimum práce se třídou jsou tři návazné 3-4 hodinové programy, kterých se účastní i třídní učitel (dále jen TU), jakožto nedílná součást kolektivu. Po každém programu je TU informován o nejpodstatnějších situacích, které jsou významné pro kolektiv a je mu poskytnuto doporučení pro další práci se třídou do doby dalšího setkání.
- Po ukončení domluvených setkání je třeba reflexe programů a případné posouzení, zda byla intervence úspěšná, či by bylo vhodné prodloužit selektivní prevenci o další setkání.
- Třídnímu učiteli a metodikovi prevence je po dohodnuté lhůtě poskytnuta závěrečná zpráva o proběhlé SPP, která slouží pouze pro účely školy.
Cena je od 280,-Kč na žáka za jedno setkání.
Cena za tři setkání je 780,-Kč na žáka.
Objednávat můžete zde: http://6b.cz/ScsO
Pro případné dotazy či další informace nás kontaktujte na e-mail: prev@prev.cz, nebo na telefonu: 777 916 276