ADAPTAČNÍ KURZY PRO PRVNÍ ROČNÍKY SŠ
Pro střední školy nabízíme adaptační kurzy, které jsou nedílnou součástí vstupu do nového kolektivu. Zkušení a vyškolení lektoři provedou studenty programem, který má dva hlavní cíle:
1) umožnit účastníkům lépe se poznat, urychlit proces adaptace, také zažít něco nového zábavného mimo prostor školy atd.
2) podat třídnímu učiteli ucelenou slovní i písemnou zprávu o kolektivu a doporučení pro případnou další práci s ním.
Adaptační kurzy pracují s prvky zážitkové pedagogiky, která využívá prožitky a zážitky jako prostředky výchovy a vzdělání. Kurzy jsou určeny pro 1. ročníky školy. Kurzy doplňují prevenci rizikového chování realizovanou školou (např. užívání návykových a omamných látek, šikany, poruchy příjmu potravy aj.).
Adaptační kurzy jsou zaměřeny na týmovou spolupráci, bližší seznámení mezi spolužáky vzájemně, ale i se třídním učitelem, napomáhají fixaci osobní pozice v kolektivu a posílení osobní stability. Dále se kurzy zaměřují na jednotlivá preventivní témata po vyjednání dílčích cílů s objednatelem.
V ceně adaptačního kurzu je po domluvě kompletní program ve 4 blocích (včetně použitého materiálu), ubytování, plná penze, pitný režim, pronájem místností pro in-doorové aktivity, doprava od školy na místo konání a zpět a drobné dárkové předměty pro žáky. Součásti je zpracování závěrečné zprávy ke každé třídě.
V každém termínu je pobyt pro potřebný počet pedagogů (pracovníků školy) zdarma – podle domluvy.
Na přání je možnost:
• pořizování a zpracování foto-video záznamu
• poskytnutí navazující metodiky pro společné z reflektování adaptačního kurzu v rámci třídních hodin
Programy mimo rámec školní docházky jsou metodicky a organizačně podchyceny Operačním manuálem pro programy prevence PREV education, s.r.o., interní směrnicí společnosti a provozním řádem. Těmto jsou tato organizační specifika podřízena a dále blíže popisují některá pravidla:
Adaptační programy neboli programy prvních ročníků středních škol – cílovou skupinou jsou pouze žáci prvních ročníků. Žáci jsou spojeni v programu s třídním učitelem, který prochází strukturovaným preventivně-adaptačně zaměřeným pořadem jako jeden z žáků. Program pomáhá překlenout případné problematické nové prostředí a pravidla školy. Má za cíl nastolení zdravého třídního kolektivu, adaptaci a akceptaci zdravých pravidel, pracuje také s tématy rizikového chování. Reaguje na poptávku třídy, snaží se o minimalizaci přijímání všeho negativního a zaznamenaných předsudků ve školním prostředí.
Sekundárně vyhledává budoucí aktivisty pro svépomocný vrstevnický program. Slouží pedagogům jako supervizní prostor a inspirace pro práci s žáky. Součástí programů jsou nabízeny pedagogům konzultace v oblasti nežádoucího chování u žáků.
Účelem adaptačních kurzů, které pořádáme, je za pomoci předem připravených, vyvážených aktivit, prací s třídním učitelem a dynamikou skupiny dosáhnout vzájemné spolupráce, rychlejšího odhalení schopností, dovedností jednotlivců i celé skupiny. Zároveň jde o navození určité změny v chování, postojích a mezilidských vztazích, které se ve skupině (třídě) teprve utvářejí. Adaptační kurzy nabízejí žákům možnost poznat se mimo školní lavice v situacích, které by ve škole nezažili. V předstihu si tak mohou vytvořit sociální vazby a nalézt své místo ve skupině, rychle si zvyknout na nový kolektiv a prostředí.
Za zásadní považujeme práci s třídním učitelem, který, pokud má zájem, je do aktivit vtažen a má i prostor jako spolu-lektor vést vybrané aktivity, a to především ty, které napomáhají zdravé a odpovědné spolupráci žáků s třídním, potažmo školou. Schopnější pedagogové tak mají prostor pracovat s třídními pravidly, zvláštnostmi školy a mohou si tvořivě připravit třídu pro trvalou třídnickou práci.
Cíle kurzů jsou modelovány ve spolupráci s konkrétní školou, tak může být program adaptačního kurzu také pozitivním řešením zlomku prevence sociálně rizikových jevů ve škole.
Lektorsky je program zabezpečen 2 lektory.
Cílování v programech adaptačních kurzů je zásadní a probíhá tímto způsobem:
- Koheze skupiny (maximální sžití žáků, zde není důležitý učitel).
- Motivace skupiny (cílem je dobrý start, motivace studentů k jejich osobnímu studiu, setrvání ve škole, eliminace rizik).
- Koheze skupiny a kantora (cílem je vzájemné poznání se třídního učitele a třídy).
Koheze skupiny a školy (cílem je příprava skupiny pro třídnické hodiny, školní pravidla a systém školy atd.).
Programy se „šijí na míru“ škole. Naše práce také může spočívat v navazujících vzdělávacích programech pro rodiče, či pedagogy.